Skip to content
Kezdőlap » Blog » Tapasztalatok a spirituális tavaszi böjtről

Tapasztalatok a spirituális tavaszi böjtről

Minden nagyobb kultúra, vallási hagyomány kialakította évezredek alatt a maga böjti szokásait. Elsősorban az önmegtartóztató táplálkozás a böjtölés alapja, és általában a tavaszi időszak a legalkalmasabb erre a folyamatra. Ám túl a fizikai, egészségügyi vonzatán, a test mellett a szellemi megtisztulás is fontos szerepet játszik. Szóval idén is belekezdtem a tavaszi spirituális böjtbe, ezzel is támogatva a buddhista életmódot és az eredményes elvonulásokat. 

Spirituális tavaszi böjt

Az idei tavaszi időszakban összesen 46 napot voltam böjtben. Általában két ilyen időszak van az évben, a tavaszi és az őszi böjt.

Ez azért jó, mert 3 évvel ezelőtt még 25 kilóval több voltam, tehát a módszer működik, mert nem híztam vissza. Egész életemben érzelmi evő voltam, azaz megpróbáltam fizikaival pótolni azt, ami hiányzott. A buddhista filozófiával és pszichológiával való mélyebb kapcsolódásom, a napi meditációs gyakorlás elvezetett a sóvárgás jelenlétben való tanulmányozásáig, ez a tudatosság pedig nap mint nap segít a vágyakozás csökkentésében. 

Lemondás

Az idei böjtöt a keresztény böjt idejében kezdtük el együtt huszonvalahányan. Ez egy is közösséget jelent, messengeren tartjuk a kapcsolatot, időnként közös élő programokat is szervezünk. Sokan lemondtak itt kávéról, édességről, húsról, vásárlásról, netflixről, otthoni tárgyakról, és többen a teljes programot végigcsinálták, azaz két hét fel- és levezető között 9-14 napot csak levekkel táplálkoztak. Levezetéskor lemondunk a húsról, a tejtermékekről, a tojásról, a kávéról, és az édességről végül már gabonákat sem eszünk, csak zöldségeket és gyümölcsöket. A visszavezetés fordított sorrendben történik. 

Tavaszi böjt

Új energia

Léböjtkor nem szabad rostot enni, mert a csak lé fogyasztásának következtében az emésztőnedvek termelődése leáll, és így (fizikailag) éhesek sem vagyunk. Akkor is jó ez, ha nem akarunk fogyni, a test megkönnyebbül és elindul az autofágia, azaz a sejtek önlebontási folyamata, melynek során a felesleges és károsodott sejtalkotók egy enzimes mechanizmus révén lebomlanak, sok betegség előzhető meg így. A folyamatban energia, valamint az új sejtek felépítéséhez használható anyagok szabadulnak fel. Számos tévhit övezi a böjt kérdését, itt egy nagyszerű lista a félreértésekről. 

Böjt ételek

Jó viszont, ha a hiányt, amely nyilvánvalóan keletkezik, az öröm belső keresésével próbáljuk meg ellensúlyozni. Ehhez érdemes meditálni, jógázni, sétálni, magunkkal és a belső szükségleteink feltérképezésével időt tölteni. Persze a fizikai test kényeztetése is okoz örömet, így a szauna, a masszázs, a lágy edzések, az intimitás és még számos módszer segít a hiány feldolgozásában.

Meditáció

Koncentrációs meditációkban, a fókusz egy szintjén láthatóvá válnak a nehézségeink, és nem csak fizikai szinten. Ezek meglátása nyomán lehetőséget kapunk arra, hogy elvágjuk a sóvárgás fonalát úgy, hogy folyamatosan dolgozunk a test lazításán és az elme koncepcióinak elengedésén. A mély folyamatban látható lesz a diszkomfortérzet keletkezése, és ha a jelenlét tudatossággal párosul, el tudjuk engedni a vágyat, mert nem engedjük, hogy az érzékelés észleléssé alakuljon. Ez egy nagyon lassú és nem mindig sikeres folyamat. Viszont sok gyakorlással a hétköznapokban, a nem formális gyakorlásban is látható lesz mindez. A The-inn gu meditációs éves elvonulásunk egybeesett a böjt időszakával, így nagyon jól megfigyelhető volt ez a folyamat, és a tanítónk Tiszteletreméltó Paññawamsa is böjtölt!  

A böjtön kívüli időszakokban már 3 éve időszakos böjttel, vegetáriánusként eszem. Így könnyen tudom a buddhista fogadalmak közül a hatodikat is tartani, azaz délután már nem fogyasztok szilárd ételt. Így az elvonulásokon is könnyen vagyok jelen, a vacsora már egyáltalán nem hiányzik. A tavaszi spirituális böjtömről folyamatosan facebook videókat készítettem, segítve ezzel mások kitartását, gyakorlását. 

Legyen minden érző lény boldog és békés!