Skip to content
Kezdőlap » Blog » Elvonulás szerzetessel

Elvonulás szerzetessel

Csodálatos élményekkel tértem haza a 7 napos The-inn gu32 hangoslégzéses elvonulásról, amelyet az Oxford Buddha Vihara titkára, Tiszteletreméltó dr. Sengpai Paññawamsa vezetett.

A tanító úgy érkezett, hogy vízböjtöt tartott, ami igen szokatlan egy theravāda szerzetestől, de először nekem, aztán mindenkinek elmondta egy hangfilében (a YouTube csatornánkon itt tudod meghallgatni: https://www.youtube.com/watch?v=odWIdpPSOJo), hogy a magas vérnyomására nem akart többet gyógyszert szedni, és egy szerzetestársa tanácsára fogott neki a böjtnek, amit először több alkalommal 2-3 napban, majd most összesen 14 napig csinált. A csapat egy része is éppen a 40 napos böjtjét csinálta, tehát nagy erőt jelentett, hogy ő maga nálunk sokkal nagyobb erőfeszítést tesz az egészsége érdekében.

Az ülések során először a hangoslégzést kezdtük el gyakorolni a koncentráció mélyítése érdekében. Először fél órát, majd egyet ültünk, és az első négy nap alatt az ülések hosszát Tiszteletreméltó 1-3 órában határozta meg. Ez igen nagy kihívást jelentett mindenkinek, aki nem gyakorolta előzetesen ezt, vagy más a technikát. Az ülések között járómeditáltunk.

Az ötödik naptól már nem hangoslélegeztünk, hanem a CITTĀNUPASSANĀ-t, a tudatállapotok szemlélését végeztük. A satipaṭṭhānā meditáció második alapgyakorlatában éber figyelemmel követjük a vággyal teli (lobha) és a vágytól mentes, a haragos (dosa) és a haragtól mentes, a zavarodott (moha) és a zavarodottságtól mentes, a zaklatott és a zaklatottságtól mentes, a magasabbrendű és a nem magasabbrendű, a meghaladható és a nem meghaladható, az összpontosított és a nem összpontosított, a megszabadult és a nem megszabadult tudatállapotokat. A tapasztalatot ítélkezés, ragaszkodás vagy elutasítás nélkül kell szemlélni, ezáltal meglátjuk az elmét olyannak, amilyen, lehull a tudatlanság fátyla.

Az utolsó napon egy háromórás vezetett meditációt csináltunk (kāyanupassanā), ahol a testet figyeltük különféle szempontok szerint.

A saját gyakorlásomban hosszú ideig Mahasi Sayadaw címkézéses vipassanā technikáját gyakoroltam ānāpānasatis kirándulásokkal és persze a mettával kiegészítve. 2014 óta gyakorolom a The-inn gu meditációt, akkor még annak hagyományos formáját dr. Pyi Phyo Kyaw burmai barátunkkal. A The-inn gu32, amelyet most Tiszteletreméltó tanít nekünk, tavaly nyáron került fel a gyakorlataim közé. Ez a technika annyira hatékony a koncentráció fejlesztésében, hogy már a hagyományos verzióval is sikerült többször is másfél órát ülnöm, ezzel pedig már két órát is ültem. Ez nagyon nagy munkát igényel a legtöbb ember számára. Kevesek tudnak nyugodtak és mozdulatlanok maradni, a koncentráció mélyítésén folyamatosan dolgozni kell. A hangoslégzés utáni részben a gyakorló learathatja a koncentrációt fejlesztő munkájának a gyümölcsét, ugyanis ekkorra már „könnyebb” a mozdulatlanság, ha az akadályok elengedése nagyrészt megtörtént. Hatalmas kihívás, és egyben fantasztikus élmény is ezzel a technikával gyakorolni. Hálás vagyok a Tanítónknak, és a Gyakorlótársaknak is ezért a csodálatos hét napért!

Ha érdekel ez a technika, írj nekem, hogy bekapcsolhassalak a következő programunkba!