Skip to content
Kezdőlap » Blog » Gondolatok az érzelmekről

Gondolatok az érzelmekről

A mettā meditáció a legjobb meditációs technika az érzelmekkel való újra/kapcsolódás felépítéséhez. Sokszor van, hogy az alaptechnikákban (ānāpānasati, vipassanā) elakadást él meg az ember, ekkor érdemes arra gondolni, hogy ugyan a sima meditációs elakadások, akadályok áldozatává válik az ember (kétely, harag, vágy, tompaság, aggodalom) – de ezeknek a legintenzívebb érzelmek az alapjai.

Ezek az érzelmek akkor a legerősebbek, ha az automatikus működésű, ítélkező tudatállapot van elöl, a tudatosságunk, a jelenlétünk pedig háttérbe vonult. Ezekben az esetekben érdemes a mettához fordulni. Ehhez pedig párhuzamosan kell kifejleszteni a mettát a többi technikával, így az egymásra hatásuk lehetővé teszi majd a gyakorlást.

A mettā legegyszerűbben úgy fogalmazható meg, hogy tudatosan fejlesztenünk kell az érzelmekkel (szenvedésteli és örömteli) való kapcsolódásunkat. Ehhez múltbéli, gyerekkori, vagy akár a közelmúltból vett szenvedésteli/örömteli történeteket és az ezekhez kapcsolódó érzelmeket idézzük fel. Ha ezekkel sikerül nem azonosulva a megélést előtérbe helyezni, akkor lehetővé válik az adott érzelem tényleges elengedése, ily módon a múltbéli történet feldolgozása, majd a történetben szereplőkkel kapcsolatos kapcsolat beteljesítése. Ennek a folyamatnak a középpontjában az érzelmi középút, egyensúly megtalálása áll.

Ezt a folyamatot egyedül végigcsinálni lehetetlen, mert gyakorlatlanul nem látunk rá a történeteinkre, szükségünk van arra a tükörre, amit csak egy másik személlyel vagy egy közösséggel élhetünk meg. Ha a folyamat elindult, már lehetünk a saját vezetőnk, a saját terapeutánk.

Áprilisban indul mettā tanfolyam, és az elengedésre való rátanulást is segíti egy három alkalmas kurzus. Egyéni konzultációk is kérhetőek online és élőben is!

This will close in 20 seconds