Skip to content
Kezdőlap » Blog » Gondolatok az érzelmekről

Gondolatok az érzelmekről

A mettā meditáció a legjobb meditációs technika az érzelmekkel való újra/kapcsolódás felépítéséhez. Sokszor van, hogy az alaptechnikákban (ānāpānasati, vipassanā) elakadást él meg az ember, ekkor érdemes arra gondolni, hogy ugyan a sima meditációs elakadások, akadályok áldozatává válik az ember (kétely, harag, vágy, tompaság, aggodalom) – de ezeknek a legintenzívebb érzelmek az alapjai.

Ezek az érzelmek akkor a legerősebbek, ha az automatikus működésű, ítélkező tudatállapot van elöl, a tudatosságunk, a jelenlétünk pedig háttérbe vonult. Ezekben az esetekben érdemes a mettához fordulni. Ehhez pedig párhuzamosan kell kifejleszteni a mettát a többi technikával, így az egymásra hatásuk lehetővé teszi majd a gyakorlást.

A mettā legegyszerűbben úgy fogalmazható meg, hogy tudatosan fejlesztenünk kell az érzelmekkel (szenvedésteli és örömteli) való kapcsolódásunkat. Ehhez múltbéli, gyerekkori, vagy akár a közelmúltból vett szenvedésteli/örömteli történeteket és az ezekhez kapcsolódó érzelmeket idézzük fel. Ha ezekkel sikerül nem azonosulva a megélést előtérbe helyezni, akkor lehetővé válik az adott érzelem tényleges elengedése, ily módon a múltbéli történet feldolgozása, majd a történetben szereplőkkel kapcsolatos kapcsolat beteljesítése. Ennek a folyamatnak a középpontjában az érzelmi középút, egyensúly megtalálása áll.

Ezt a folyamatot egyedül végigcsinálni lehetetlen, mert gyakorlatlanul nem látunk rá a történeteinkre, szükségünk van arra a tükörre, amit csak egy másik személlyel vagy egy közösséggel élhetünk meg. Ha a folyamat elindult, már lehetünk a saját vezetőnk, a saját terapeutánk.

Áprilisban indul mettā tanfolyam, és az elengedésre való rátanulást is segíti egy három alkalmas kurzus. Egyéni konzultációk is kérhetőek online és élőben is!